איך לבחור ספק עיבוד שבבי?

במאמר הנוכחי נבחן את הקריטריונים שמשפיעים על בחירת ספק עיבוד שבבי.
אנחנו מקווים שהנתונים הללו, גם אם חלקם ידועים לך, יהיו לך לעזר.

בתחום העיבוד השבבי לא מדובר במוצר מדף מתוך קטלוג, אלא במה שנקרא “הזמנה לפי שרטוט”, ולכן לא ניתן לבחון את המוצר לפני הקניה, דבר שמביא לעתים לחוסר ודאות לגבי התוצאה הסופית שתתקבל.

כל ספק הוא בעל תכונות שונות – מה שגורם לכך שאנשי הרכש שלך, כלקוח, צריכים להכיר היטב את אופי הייצור הנדרש לחלקים שלך ובהתאם לכך לפנות לספק המתאים.

​קריטריון ראשון – גודלו של היצרן

לרוב, אופי העבודה של צרכני העיבוד השבבי מתחלק לפי הקטגוריות הבאות:

  1. חברות העוסקות בפיתוח בלבד.
  2. חברות העוסקות בייצור סדרתי (עם או בלי שלב של פיתוח).

איש רכש של חברה העוסקת בפיתוח בלבד יעדיף לפנות לספק עיבוד שבבי ברמה של בית מלאכה ועל-ידי כך יזכה לזמן האספקה הקצר ביותר כנדרש בעבודות הקשורות בפיתוח ולמחירים נמוכים יחסית.

לעומתו, איש רכש של חברה העוסקת בייצור סדרתי (mass production) יפנה למפעל בסדר גודל בינוני עד גדול בעל יכולת ייצור למאסות.

אם בית מלאכה קטן לעיבוד שבבי ייקח על עצמו עבודה גדולה הוא חוסם למעשה כל פעילות אחרת מול לקוחות אחרים.

קריטריון שני – תקנים

ישנו אופי עבודה מסויים המחייב תקנים כגון תקני ISO למיניהם (תעופתי, רפואי וכו’).
ישנן חברות המחייבות שהספק יחזיק בתקנים מסויימים ועל כן ברור שזהו קריטריון מחייב.
ברור שהשגה והחזקה של תקנים כאלה מעידים אצל הספק על איכות גבוהה יחסית של מוצרים, אולם יש לקחת בחשבון שהם גם עולים לו לא מעט כסף, ולכן בעת פנייה לספק עיבוד שבבי בעל תקנים גבוהים כדאי לקחת בחשבון שאם אלו אינם תנאים הכרחיים, אזי זה משהו שתשלם עליו שלא לצורך.

קריטריון שלישי – סוג חומר הגלם

לצורך העניין נחלק את סוגי חומרי הגלם לשלוש קטגוריות: אלומיניום, פלדה ופלסטיק.
רוב מפעלי העיבוד השבבי בנויים ומעדיפים לעבוד עם אלומיניום כחומר גלם, וזאת משום שעיבודו קל בהיותו חומר רך ומשום שעיבודו אינו מצריך החלפה תכופה של כלי העיבוד עקב בלאי ושחיקה מוגברים.
בנוסף, כאשר מדובר בעיבוד אלומיניום, יכול היצרן להתייעל טכנולוגית ולהביא לידי הורדה ניכרת בזמן מכונה.

מכונות לעיבוד אלומיניום עובדות במהירות סיבוב גבוהה של לפחות 8,000 סל”ד (סיבובים לדקה). לעומתן, מכונות לעיבוד פלדה ומתכות קשות אחרות, עובדות במהירות סיבוב של עד 6,000 סל”ד והן בעלות תכונה של מומנט גבוה (חוזק להורדת שבב). לצורך המחשה, קל יחסית להביא מכונה לעיבוד אלומיניום למצב של עצירה של כלי העיבוד אם גורמים לה להתאמץ יתר על המידה.

לכן, אם המוצרים שאתה צריך לייצר מושתתים על טהרת הפלדה והמתכות הקשות, יש לבחור ספק עיבוד שבבי שמסוגל לעבוד עם חומרי גלם אלה.

בנוגע לקטגוריית חומרי הגלם הפלסטיים (פיק, טפלון, PVC, גלס אפוקסי וכו’) על היצרן להיות בעל ניסיון בעיבוד חומרי גלם שכאלה, מכיוון שישנם חומרים המשנים את מידותיהם לאחר סיום תהליכי העיבוד, דבר שצריך לקחת בחשבון מראש.

בנוסף, ישנם חומרים מהקטגוריה הזאת שגורמים להצטברות שבבי אבק זעירים המצריכים מתקן שאיבה מיוחד על מנת למנוע את כניסתם למנגנוני המכונה, דבר שיביא לעיוותים בייצור ולנזק אפשרי לציוד.

קריטריון רביעי – גודל מכונה

ישנם תחומים, בעיקר רפואיים, הדורשים פריטי עיבוד שבבי קטנים במיוחד (כמו למשל שתלים לשיניים). מנגד, ישנם תחומים הדורשים חלקים של מעל 1,000 מ”מ.

בגלל הצורך של מכונת ה-CNC לזוז פעמים רבות למרחקים קטנים במיוחד (כשמדובר בחלקים מיניאטוריים) פותחה מכונה יעודית לכך הנקראת Swiss-Type. חלקים גדולים יותר (מעל 5 מ”מ) ניתן לייצר בנוחות במכונות “רגילות”, שבהן, אגב, ניתן לייצר בדרך-כלל חלקים עד אורך של כ-1,000 מ”מ בכרסום, ו-300 מ”מ בחריטה. מעבר למידות אלה, נדרשות מכונות שרוב המפעלים לא מחזיקים בהן.

קריטריון חמישי – מורכבות החלקים

כידוע, מכונות ה-CNC מסוגלות לנוע על פני מספר מישורים. המכונה הבסיסית נעה בשלושה מישורים (שלושה צירים).

ישנם חלקים הדורשים ביצוע של “פיסול” (יצירת משטחים מעוגלים, כאשר הקשת אינה אחידה, ובעלת רדיוס משתנה). במצב כזה, נדרשת יכולת לנוע ביותר צירים. כיום מכונות בעלות יכולת תנועה על גבי חמישה צירים נחשבות למתקדמות, וככאלה שניתן לייצר איתן כל דבר. כמובן שרמת המתכנת היא מכריעה וישנם מתכנתים שמצליחים ליצור חלקים מורכבים ביותר במכונות שנחשבות פשוטות למדי.

אולם, ברוב המקרים, יש צורך בשימוש ביותר משלושה צירים על מנת להגיע לתוצאה הרצויה וזאת גם משום שמכונות בעלות חמישה צירים מאפשרות לעבד את החלק ללא צורך בשיחרורו מהמכונה לצורך דפינתו (תפיסתו) מחדש בזווית שונה, פעולה שעלולה לגרום לחריגה במידות.

ישנם יצרנים שברשותם מחרטות שמבצעות גם כירסום באותה הפעולה (“מחרטה מכרסמת”). מכונות כאלה שימושיות מאוד, למשל, כאשר מדובר בחלקים עגולים (גליליים) בעלי שני מרכזים שונים או יותר. בעזרת מחרטה מכרסמת ניתן לייצר חלקים כאלה בצורה מוצלחת ביותר.


קריטריון שישי – אמצעי בדיקה ובקרת איכות

מכיוון שמדובר בייצור ע”י מכונות ממוחשבות ברמות דיוק גבוהות  של מאיות ואלפיות המילימטר, הדרך הטובה ביותר לבצע בדיקה  של חלקים היא ע”י מכונה ממוחשבת הנקראת XYZ.

למעשה, מדובר ב”רובוט” שמבצע בדיקה ע”י נגיעה בנקודות שונות ומרובות וזאת לאחר שמזינים אליו את מידות החלק.

מדובר בציוד יקר במיוחד הדורש תחזוקה, כיול וכח אדם מיומן, ולא כל יצרן מחזיק בציוד כזה. אבל אם מדובר בחלקים מאוד מדוייקים ומורכבים, אין אפשרות אחרת לבדוק אותם אלא ע”י ציוד כזה לכן חשוב לבדוק האם היצרן המיועד מחזיק בזה.

עקבו אחרינו:

פוסטים נוספים:

העתיד של העיבוד השבבי: AI ו – ML

במאמר הראשון שלנו על העתיד של העיבוד השבבי, רפרפנו על “פני השטח” של איך AI (בינה מלאכותית) ולמידת מכונה (ML) בדרכן לשנות את העתיד של

העתיד של העיבוד השבבי

מהו העתיד של עיבוד שבבי בתעשייה הישראלית.טכנולוגיית CNC מתכוננת לעתיד מחודש! הנה הצצה למה שמצפה לנו בעשור הקרוב: שילוב בינה מלאכותית ולמידת מכונה: ההתקדמות ב-AI

שלחו הודעה