פלדת אל-חלד

פלדת אל-חלד היא למעשה סגסוגת ברזל עם מינימום של 10.50% כרום. הכרום מייצר שכבה דקה של תחמוצת על פני השטח של המתכת אשר מונעת קורוזיה. הגדלת כמות הכרום מגדילה את ההגנה מפני קורוזיה.

* סגסוגת – ערבוב של שני יסודות כימיים או יותר, כאשר לפחות אחד מהם הוא יסוד מתכתי.
* כרום – מתכת אפורה, מבריקה וחזקה.
* תחמוצת – תרכובת של יסוד או חומר אחר כלשהו יחד עם חמצן.
* קורוזיה –  תהליך כימי הרסני בחומר, שנובע מחשיפה של החומר לסביבה או ממגע עם חומר אחר (כמו למשל עם חמצן).

מרכיבים אחרים מוספים גם הם על מנת להעשיר את המבנה והתכונות של הסגסוגת.

הדרישה העיקרית מפלדת אל-חלד היא שעליה להיות עמידה בפני קורוזיה עבור יישום או סביבה מסוימים. הבחירה בסוג מסוים של פלדת אל-חלד חייב קודם לכן לעמוד בדרישות לעמידה בפני קורוזיה. יהיה צורך לקחת בחשבון גם תכונות מכאניות או פיזיות נוספות על מנת לעמוד בדרישות של היישום.

הכינוי של המטוס הבריטי מדגם Brisrol 188 היה ה’עיפרון הבוער’. מדובר היה במטוס מחקר על קולי ועל מנת שיוכל לעמוד בטמפרטורה שמעבר ל-250 מעלות צלסיוס הוא נבנה מפלדת אל-חלד.


מתי התגלתה פלדת האל-חלד?

ישנה הסכמה על כך שפלדת האל-חלד התגלתה בשנת 1913 על ידי המטלורג (חוקר מתכות) הארי בררלי. הוא ערך ניסויים בסוגים שונים של פלדה כחלק מפיתוח כלי נשק והבחין שפלדה עם 13% כרום לא החלידה גם לאחר מספר חודשים. עם זאת, התמונה קצת יותר מורכבת מאחר ובאותן השנים היו חוקרים נוספים שעסקו במחקר ופיתוח של פלדת אל-חלד וטוענים לכתר גם כן.

האם פלדת אל-חלד יכולה להחליד?

למרות שפלדת אל-חלד עמידה בפני חלודה הרבה יותר מאחר סגסוגות רגילות של פלדה, במקרים מסוימים היא יכולה להחליד. שמה של הסגסוגת באנגלית הוא ‘stain-less’ ולא ‘stain-impossible’. בסביבה רגילה פלדת האל-חלד לא תחליד, כפי שניתן לראות בכיורים ביתיים, סכו”ם, סירים ומשטחי עבודה.

כאשר מדובר בתנאים יותר אגרסיביים, הסוגים הבסיסיים של פלדת אל-חלד יכולים להחליד ויש להשתמש בסגסוגות אחרות של פלדת אל-חלד.

הספק הרשמי הראשון של האולר השוויצרי הייתה החברה ויקטורינוקס (Victorinox). בשנת 1909 מייסד החברה, קרל אלסנר, שינה את שמה של החברה לויקטוריה מתוך כבוד לאימו שהלכה לעולמה ובשנת 1921 הוא הוסיף את ה-inox (הסימול הבינלאומי של פלדת אל חלד) לאחר שהחברה החלה להשתמש בחומר הזה בייצור האולרים.


האם ניתן למחזר פלדת אל-חלד?

באופן תיאורטי, פלדת אל-חלד ניתנת למיחזור ב-100% ואורך החיים הארוך שלה הופך אותה ל”שחקן” סביבתי חשוב הרבה יותר מחומרים אחרים. מוצרים שעשויים מפלדת אל-חלד תוכננו עם אורך חיים ארוך שמשתרע לעיתים על פני מספר עשורים. זו אחת הסיבות לכך שבד”כ בוחרים בה מלכתחילה.

כמובן שבנקודה כלשהי בזמן המתכת תגיע לסוף דרכה ולא תהיה יעילה יותר. למרות זאת, זה לא אומר שפלדת האל-חלד אינה יעילה כמוצר שניתן למחזר אותו. לרכיבים העיקריים של פלדת האל-חלד (כרום, ניקל ועוד…) יש ערך רב ואת כולם ניתן לשקם ולהפריד מהחומרים האחרים.

הבניה של מבנה בית הדין האירופאי לזכויות אדם בשטרסבורג עלתה כ-454 מיליון פרנקים צרפתיים והושלמה ב-1995. המבנה בעל 2 הגלילים משכן בתוכו את בית הדין וועדות שונות וכל אחד מהגלילים הללו מצופה בפלדת אל-חלד.

עקבו אחרינו:

פוסטים נוספים:

העתיד של העיבוד השבבי: AI ו – ML

במאמר הראשון שלנו על העתיד של העיבוד השבבי, רפרפנו על “פני השטח” של איך AI (בינה מלאכותית) ולמידת מכונה (ML) בדרכן לשנות את העתיד של

העתיד של העיבוד השבבי

מהו העתיד של עיבוד שבבי בתעשייה הישראלית.טכנולוגיית CNC מתכוננת לעתיד מחודש! הנה הצצה למה שמצפה לנו בעשור הקרוב: שילוב בינה מלאכותית ולמידת מכונה: ההתקדמות ב-AI

שלחו הודעה