חיתוך בסילון מים

שימו לב!! היי-טק מכניקה אינה מספקת שירותים של חיתוך במים. זהו רק מאמר אינפורמטיבי בנושא.

אחת הטכנולוגיות המרתקות היא טכנולוגיית חיתוך בסילון מים, אשר כשמה כן היא – מאפשרת לבצע חיתוך של חומרים באמצעות שימוש בסילון מים.

בואו נסקור קצת את ההיסטוריה של הטכנולוגיה הזו, הרי מים הם לא בהכרח חומר שהיינו חושבים עליו כעל חומר חיתוך.

ובכן, בעבר היו עושים שימוש בסילוני מים במכרות פחם וזאת בכדי לסלק את הסלעים שנחצבו או שפוצצו. בשנות ה-30′ של המאה הקודמת נעשו במכרות ברוסיה ניסיונות לחיתוך סלעים באמצעות שימוש בסילוני מים רבי עוצמה.

בחיתוך במים נעשה שימוש לראשונה בשנת 1933, כאשר חברה בשם Paer Patent Company במדינת וויסקונסין בארצות הברית פיתחה מכונה אשר עשתה שימוש בסילון מים אלכסוני לחיתוך נייר רציף.
טכנולוגיה זו עשתה שימוש בסילון בלחץ נמוך והשימוש בה היה מוגבל לחומרים רכים כמו נייר.

בשנת 1956 פיתח קארל גו’נסון מחברת Durex International בלוקסמבורג שיטה לחיתוך פלסטיק באמצעות סילון מים ובשנת 1958 פותחה מכונה שאפשרה חיתוך של חומרים קשים (כדוגמת: פלדת אל-חלד) באמצעות שימוש בסילון של נוזל שנע במהירות גבוהה ממהירות הקול.


אז איך זה עובד בעצם?

באופן עקרוני, מים בכמות אדירה מוזרמים בלחץ גבוה דרך חריץ צר. לפני שהמים יוצאים מתוך הצינור, מוחדר אליהם חומר שוחק.

זרם המים פוגע בנקודה קטנה ביותר בחומר ויוצר בו סדקים קטנים. המים שוטפים את החלקיקים שנשברו מהחומר כתוצאה מיצירת הסדק אשר ממשיך להתפתח עד לחיתוך שלם של החומר.

בתמונה משמאל ניתן לראות תרשים של מכשיר לחיתוך בסילון מים (בתמונה לא נראה כל המכשיר אלא רק הזרבובית). ניתן לראות בבירור את הצינור דרכו מוחדר החומר השוחק אל תוך המים (מימין).


למה הכוונה בלחץ גבוה?

המכונות המובילות בעולם לחיתוך בסילון מים מצויידות במשאבות שעובדות בלחצים של בין 55,000 ל-94,000 PSI.

בסדר, אבל מה המשמעות של זה בפועל?
ובכן, שאלה טובה – בכדי להמחיש לכם את העוצמה שיש למים בלחצים שכאלה, הנה סרטון המראה את העוצמה של מים שמוזרמים בסילון בלחץ של 7,000 PSI “בלבד” (שימו לב מה קורה לדיקט… לצפות עד הסוף!)

מה זה PSI?
PSI היא יחידת מידה שמשמשת למדידת לחץ.
יחידת המידה הזו מוכרת לרובינו מלחצי הניפוח של צמיגי המכונית.

מדהים, לא?! וזה עוד בלי חומר שוחק.

ובכן, תארו לעצמכם מה קורה בלחץ של 94,000 PSI!
שזה הלחץ שיש במכונות העיבוד המובילות…

טוב, אתם לא באמת חייבים לתאר לעצמכם מאחר וצירפנו סרטון שמראה בדיוק מה קורה בלחצים כאלה.

שימו לב לעוצמה האדירה של המים – ניתן לראות את עוצמת המים ואת הכמות האדירה שלהם לאחר שהם חותכים את המתכת ומכים במשטח העבודה!!

עקבו אחרינו:

פוסטים נוספים:

העתיד של העיבוד השבבי: AI ו – ML

במאמר הראשון שלנו על העתיד של העיבוד השבבי, רפרפנו על “פני השטח” של איך AI (בינה מלאכותית) ולמידת מכונה (ML) בדרכן לשנות את העתיד של

העתיד של העיבוד השבבי

מהו העתיד של עיבוד שבבי בתעשייה הישראלית.טכנולוגיית CNC מתכוננת לעתיד מחודש! הנה הצצה למה שמצפה לנו בעשור הקרוב: שילוב בינה מלאכותית ולמידת מכונה: ההתקדמות ב-AI

שלחו הודעה