המגנזיום היא מתכת חזקה וקלה מאוד. היא ניתכת בטמפרטורה של 650 מעלות צלזיוס – נמוך לעומת מתכות אחרות כמו ברזל (1,538 מעלות צלזיוס) וטיטניום (1,668 מעלות צלזיוס) אבל קרוב לטמפרטורת ההתכה של האלומיניום (660 מעלות צלזיוס).

 

המקור לשם של המתכת הוא במילה היוונית Magnesia (שמו של חבל ארץ ביוון).

 

היא המתכת שנמצאת במקום השלישי מבחינת שימוש אחרי הברזל והאלומיניום. היא נמצאת בשימוש בייצור של חומרים סופר חזקים וקלי משקל ובסגסוגות.

מוט מגנזיום
בתעשיית התעופה, נהוג היה שלא להשתמש במגנזיום בייצור מנועים וזאת לאור הנטייה שלו לקורוזיה ולהתלקחות. יחד עם זאת, נעשה בסגסוגות מגנזיום שימוש גובר בייצור חלקים אחרים בתחום התעופה וזאת לאור העובדה שמדובר במתכת קלת משקל שמביאה לחיסכון בצריכת הדלק של כלי התעופה. פיתוח סגסוגות מגנזיום נמשך לאורך השנים וכיום יש סגסוגת בשם Elektron 21 שנמצאה מתאימה לשימוש במנועים, שלדת כלי התעופה ובחלקים פנימיים שלו.

תעשיית התעופה

תעשיית הרכב

במגנזיום נעשה שימוש נרחב בתעשיית הרכב כולל על ידי יצרניות הרכב המובילות בעולם. חברת מרצדס בנץ השתמשה בסגסוגת Elektron בייצור הדגם Mercedes-Benz 300 SLR. מרכב הרכב היה עשוי מסגסוגת זו, דבר שהביא להפחתת משקל הרכב ולעלייה בביצועים. דגם זה אגב שלט במירוצי מכוניות הספורט בשנת 1955 עד לאסון לה מאן.







 

 

חברת פורשה השתמשה בסגסוגות מגנזיום בדגם 917 (דגם זה ניצח במרוץ 24 השעות של לה מאן בשנים 1970 ו-1971). שלדת הרכב הייתה עשויה ממגנזיום (למרות הסיכון שיתלקח במהירות בשעת שריפה).

 

תאגידים נוספים כמו פולקסווגן, מיצובישי, ב.מ.וו. ושברולט השתמשו גם כן בסגסוגות אלומיניום בייצור כלי רכב.

 
מרצדס-בנץ מדגם 300SLR

פורשה 917 (המכונית שניצחה

במרוצים בשנים 1970 ו-1971)

מגנזיום

סגסוגות מגנזיום

Elektron הוא סימן מסחרי רשום עבור מגוון רחב של סגסוגות מגנזיום שמיוצרות על ידי החברה הבריטית Magnesium Elektron Limited. סגסוגות ה-Elektron הן בדרך כלל קלות ומתאימות לתעשיות הרכב והתעופה.

ה-Elektron פותחה בשנת 1908 על ידי גוסטב פיסטור ווילהלם מושל בסדנאות של חברת Chemische Fabrik Griesheim-Elektron. ההרכב של הסגסוגת Elektron הראשונה היה מגנזיום (90%), אלומיניום (9%) ומתכות אחרות (1%). כיום נעשה שימוש במתכות שונות בהכנת הסגסוגת כאשר ההרכב נקבע בהתאם ליישום.
פרסומת לסגסוגת Elektron
של Magnesium Elektron Limited

Elektron

Birmabright הוא סימן מסחרי רשום עבור מגוון סוגים של יריעות דקות שעשויות מסגסוגת של אלומיניום ומגנזיום. הסגסוגת הייתה ידועה בעיקר בשל העמידות שלה בפני קורוזיה. היא ידיעה בעיקר בזכות העובדה שנעשה בה שימוש בייצור של רכבי Land Rover.
פרסומת לסגסוגת Birmabright

Birmabright

שימושים

הודות למשקל הנמוך ותכונות המכניות והחשמליות של המתכת היא נמצאת בשימוש נרחב בייצור של מכשירי טלפון, מחשבים ניידים, מצלמות ורכיבים נוספים. חברות טכנולוגיה משתמשות גם כן בסגסוגות מגנזיום בייצור מוצרים קלי משקל כמו: מחשבים ניידים, מכשירי טלפון ומצלמות.
הנה מספר דוגמאות לחברות טכנולוגיה שהשתמשו בסגסוגות מגנזיום במוצרים שלהן:
 
המחשבים הניידים מסדרת LaVie של חברת Lenovo הם מאוד קלים. הסיבה העיקרית לכך היא סגסוגת של מגנזיום וליתיום שממנה עשוי הגוף של המחשב.
 
חברת Apple משתמשת בסגסוגות מגנזיום בייצור המחשבים הניידים מסדרת iBook. כך גם ה-Notebook 14 Rugged Extreme של חברת Dell (בסרטון).
סגסוגות מגנזיום מעוררות עניין רב בקרב החוקרים ויש מעבדות רבות ברחבי העולם בהן עוסקים בפיתוח סגסוגות כאילו. לחומר חזק וקל משקל יש יתרון גדול. למכשיר טלפון או מחשב נייד שהוא חזק אבל קל משקל ונוח לנשיאה יש יתרון גדול על פני המתחרים. כלי רכב חזק וקל משקל חוסך בדלק ובה בעת שומר על בטיחות הנוסעים.
 
מעניין יהיה לראות עד לאיזו נקודה ימשיך הפיתוח של סגסוגות המגנזיום ולאילו יישומים נוספים הן יהיו שימושיות.

סיכום

מגנזיום – ויקיפדיה בשפה העברית
מגנזיום – ויקיפדיה בשפה האנגלית
Elektron (alloy) - ויקיפדיה בשפה האנגלית
Porsche 917 - ויקיפדיה בשפה האנגלית
New magnesium alloy is world's strongest and lightest metal
מאמר שפורסם ב-Linkedin על ידי Sahit Muja ב-09.01.2015
Birmabright - ויקיפדיה בשפה האנגלית

מקורות

Elektron הוא סימן מסחרי רשום של חברת Magnesium Elektron Limited.

הערה בנוגע לשימוש בסימני מסחר

מוט מגנזיום – ויקיפדיה (קישור למידע על התמונה)
פרסומת לסגסוגת Elektron  – Grace's Guide to British Industrial History
פרסומת לסגסוגת Birmabright  – Grace's Guide to British Industrial History
מרצדס-בנץ מדגם 300SLR – עבודה של LSDSL. מידע לגבי התמונה באתר ויקיפדיה. מידע לגבי תנאי השימוש בתמונה.
פורשה 917 – עבודה של Detectandpreserve. 
מידע לגבי התמונה באתר ויקיפדיה. מידע לגבי תנאי השימוש בתמונה.

מתן ייחוס ליוצרים של התמונות שמופיעות במאמר:

 
ניתן לשלוח שרטוטי עיבוד שבבי לתמחור ישירות לדוא"ל: info@hitechm.co.il

היי-טק מכניקה, מפעל עיבוד שבבי. רחב חרשי הברזל 6, ירושלים. טל': 02-5455909 או 052-7507776 דוא"ל: info@hitechm.co.il
© 2018. כל הזכויות שמורות להיי-טק מכניקה בע"מ - מפעל עיבוד שבבי.